Mardröm


Det här med Lias sömn är verkligen hopplöst.
Resultatet från dagens natt är följande:

Somnat för natten: ca 18.30.

Upp igen: ca 22-01.

Vaknat för dagen: 03.50.


Ungen har ingen nattsömn överhuvudtaget. När hon vaknar är det inte för att hon är jättehungrig eller att blöjan måste bytas, utan för att hon är superpigg.

Hon sover inte överdrivet mycket om dagarna, samma tider som Lill, ungefär 1,5-2 timmar på förmiddagen och 1,5 på eftermiddagen.

Det är ju inte klokt.





När hon vaknar ser hon ut så här. Då blir jag ännu mer irriterad för då vet jag att jag absolut inte kommer få somna om.



Vi har verkligen försökt hålla henne vaken om kvällarna, men det spelar ingen roll, då flyttas hennes vakenperiod mitt i natten bara fram någon timme.



Vad ska vi göra? Jag släcker alla lampor, har ingen tv på och guppar på pilatesbollen tills dess hon somnar till, men när jag lägger ned henne vaknar hon är är världens piggaste och gladaste.

Är det möjligt att hon inte behöver så många timmars sömn?




Om det aldrig reder sig måste jag sätta lite perspektiv på livet och tänka hur det hade varit om vi inte haft någon Lia. Då kanske jag istället bara är tacksam när hon vaknar och ger oss sitt stora leende.








Kommentarer
Postat av: mormor

Ja, det är jobbigt att inte få sova. Morgnarna känns tunga innan världen har vaknat. Vad man kan prova en vecka är att korta Lias eftermiddagssömn. Låt henne sova bara ca 45 minuter eller kanske kortare beroende på hur länge hon sovit på förmiddagen. Kram

2011-10-16 @ 09:42:50
Postat av: åsa

märker på M att hon sover bättre när hon ligger trångt och varmt. kanske ni kan prova "bygga" en snuggle nest med filar runtom hon?

Då M vaknar tidigt så brukar jag amma hon å sen lägger jag ned hon i vaggan och låter hon ligga där tills hon somnar själv. (så länge hon inte gråter så hinner man kanske slumra till ett tag så man får sova lite längre.)

Om det är något ni kan tänka er, prata med BVC. Står i boken man fick hem att man kan boka en tid för att få råd & tips om bättre sömn.



Hoppas att det löser sig för er!

stor kram & puss

2011-10-16 @ 11:54:11
Postat av: mormor

Grattis till lilla Lia idag på 6-månadersdagen.

Kramar till henne och till storasyster.

2011-10-17 @ 16:30:01
Postat av: farfar o farmor

Grattis till våran Lia på 6 månadersdagen :)

2011-10-17 @ 16:38:49
Postat av: Malin

Så fantastiskt söt!

2011-10-17 @ 20:02:35
URL: http://norraparkgatan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0