God morgon


Halv fyra vaknade Lia efter att ha sovit i ett sedan klockan sju. Det är jag så nöjd med att det inte direkt bekommer mig att behöva stiga upp. Jag sätter henne framför "I drömmarnas trädgård" och där sitter hon och tittar likt ett ljus och jag kan gott ligga i soffan och blunda en stund.
Jag somnade för övrigt i läggningen av Lill i går, alltså ungefär klockan halv åtta, så jag är absolut utvilad.

Nu har vi haft ett par bra nätter igen. Låt det fortsätta så.



Funderar lite mer än vanligt just nu över min skola. Jag har möjlighet att gå en kurs som börjar i november, en hemsk matematik-kurs som få har lyckas klara av, men som tillhör min utbildning som grundskolelärare. Planen är också att jag ska gå en annan kurs som börjar i slutet av april, det är en sex-veckors praktik i en lågstadieklass.

Det jag funderar över är hurvida jag ska läsa den kommande mattekursen. Min dröm har länge varit att bli lågstadielärare, egentligen alltid sedan jag själv gick i lågstadiet.
Men efter att jag upplevt två praktiker och pratat med lärare där är jag inte längre så säker på det eftersom det handlar om att man måste ge mycket tid till det, både i arbetet och på hemmafronten. Min senaste handledare sa att många lärare har magsår från den konstanta stressen som jobbet innebär, och konkurrens mellan kolleger är inget ovanligt för att överglänsa varandras arbete.


Jag känner mig själv, och jag är inte intresserad av att jobba ihjäl mig. Jag vill prioritera att vara hemma med familjen så mycket jag bara kan.

Därför har jag funderat på att istället utbilda mig till förskolefröken. Någonting som jag tror passar mig bättre, och där är det friare arbetstider. Där kan jag välja att jobba 75% om jag vill. Men det är inget jag kan välja som huvudansvarig lärare i en klass, då jobbar man snarare över 100%.

Väger fördelar och nackdelar med bägge jobben. Jag har blivit så barnkär sedan jag själv fick barn, så att jobba med barn är någonting jag vill, så det känns toppen att jag iaf har klurat ut det.

Ska bestämma mig snart. Väljer jag att inrikta mig på förskolan har jag samma studielängd kvar som grundskolelärarexamen.






Till något trevligare









Blåbär är en höjdare, Lill brukar vilja dela den lilla glasburken med lillasyster.
Dagen efter får vi oftast en smärre chock när vi öppnar blöjan och ser att allt är kolsvart.

Kommentarer
Postat av: åsa

hahah men så söt Lia är :)

ser rikigt roligt ut när hon är så mörkröd runt munnen, förmodligen jätte gott också.

2011-10-22 @ 18:14:44
Postat av: linnea

Ja hon är en sötnos. Gillar första bilden särskilt, det känns lite Edward Scissorhands :)

2011-10-23 @ 18:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0