Världens längsta dag


Innan jag börjar klaga så kan jag glädjande berätta att vi fick ta del av Lias första ord i går.




Lills första ord finns också med på film, det lägger jag upp när Youtube arbetat färdigt med att korta ned klippet, så att ni ska slippa höra mig säga "säg mamm-mma" sjuttiofem gånger.


Som sagt, i dag är det en sån där jättedålig dag.
Jag har sovit ryckigt kanske fem timmar i natt med undantag för uppstigning för att ge en (eller två, jag minns inte) flaskor välling till Lia. Hon somnade sent och vaknade tidigt.

Förmiddagen har varit så som den alltid är när jag är ensam, ganska kaotisk. Lia vill somna om ungefär samtidigt som Lill vaknar, men det får hon ju inte för allt oljud som Lill för.
Jag hoppar och hoppar på pilatesbollen med Lia tills jag blir helt svettig och hon har somnat, medan jag försöker få Lill att inte springa i soffan/skrika så hon stör Lia/gunga i gungstolen tills den tippar/öppna alla lådor och ta ut alla bestick/dricka från hundarnas vattenskålar/sitta på datorn.
Då Lill vet att jag blir irriterad när hon gör dessa saker, gör hon dom bara för att. Vilket gör att jag blir mer frustrerad och det hela blir en ond cirkel.

När jag äntligen lägger ned Lia i sin säng drar hon genast upp sig och gnäller eftersom Lill ropar "Bye Bye Lia!" i nästan högsta ton. (Det är ju faktiskt väldigt roligt, men det är inte svårt för mig att hålla mig för skratt just då.)

Då provar jag på bollen igen, och upprepar detta mönster kanske tre gånger innan jag ger upp.
Då sätter jag henne i sin baby-sitter medans jag tok-dammsuger med hög musik i lurarna bara för att få tiden att gå, alltså så att även Lill ska bli trött och vilja sova, och för att få bort Lias skrik ett tag.

Efter ett par timmar, när Lill slumrat till bredvid Anton, och Lia sover i andra rummet, lägger jag mig ned för att få vila ögonen lite. Precis när jag håller på att somna till hör jag hur Lia börjar hosta och vaknar.
Tar upp henne, ger välling, får henne att somna om.
När jag återigen försöker somna till hör jag hur hon börjar gnälla och behöver sköta magen.
Sagt och gjort, tar upp henne igen, byter blöja, försöker söva igen, men nu är hon så vaken att hon helt enkelt struntar i att sova i dag. Så nu sitter hon här nedanför mig med stora ögon och ser sitt favorit-program "I drömmarnas trädgård".

Det har varit en riktigt seg dag för mig, helt enkelt.
Men vi har haft det roligt också, har sett tre avsnitt av "Den flygande mattan" på SVTPlay och dansat och sjungit.



När jag ändå håller på att klaga kan jag berätta att vi avskyr att bo här, i Umeå, på Tomtebo. Det känns aldrig roligt på att gå ut och promenera eftersom vi inte känner någon här, det är bilar, cyklister och vägar överallt innan vi kommit "ut". Vi har alldeles för långt till våra kompisar. Det är bara främliga ansikten på öppna förskolan.
Jag vill inte göra fint här hemma eftersom jag avskyr lägenheten, har inte putsat fönstrena sedan innan Lia föddes. Det känns extra tråkigt eftersom julen är i antågande. Men en julgran ska vi ju ha, och ljusstakarna.


Min önskelista till Tomten blir med andra ord:

1. Sova åtta timmar alla nätter.
2. Flytta från Umeå.


Huvva vilket tråkigt inlägg det blev, kanske får jag sova bättre i morgon och skriver om någonting roligare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0